Fruktfrallor

Igår blev det även lite brödbakning.
Som många vet älskar jag bröd med russin och frukt i och är därför extra glad när julvörten hamnar på hyllorna i butikerna. Nu har jag ätit mig mätt på vört och eftersom det knappt finns några bra recept på bröd med frukt i så gjorde jag ett själv:)
Recept
1 påse torrjäst
6 dl vatten
1 dl naturella solrosfrön
1 msk honung
1½ tsk salt
2 dl vetekli
2 dl havregryn
valfri möngd torkad frukt= massor av aprikos/russin/tranbär:)
9 dl vetemjöl
Koka upp vattnet och häll över solrosfröna, havregrynen och vetekli. kör i degblandaren tills allt är 45grader.
Häll i jästen, honungen, saltet, frukten och mjölet och låt blandaren arbeta med degen en stund. Jäs under bakduk i 1h. Dela upp degen på ca 14 frallor, knåda och lägg på plåt. Låt jäsa under bakduk i 30min. Pensla med vatten och strö över ex. mannagryn, vallmo eller liknande. Grädda i ugnen i ca 10 min på 250grader. Klart :D


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0